تبلیغات
http://static.cloob.com/public/user_data/gen_theme/333/998407_photo_top.jpg
پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران - تئوری داو
 
دوشنبه 16 مرداد 1391 :: نویسنده : رشت کت

بهرام سپنتا



مطمئنم بیشتر خوانندگان تازه کار و متوسط با دیدن تیتر این مطلب جا می خورند ، چرا که از دو کلمهٔ  ناخوشایند تشکیل شده. تئوری و داو
تازه کارها دربارهٔ داو این گونه فکر می کنند:
«داو زیادیه. هدف تخته نرد اینه که مهره هامونو توی زمین با مهره های حریف مسابقه بدیم٬ مهرهٔ حریف رو بزنیم بدون اینکه مهرمون بخوره و یا اینکه مهره های حریف رو به دام بندازیم و اگر هم خوش شانس باشیم ممکنه دو امتیاز برای مارس کردن بگیریم. کل تخته نرد توی تاس و مهره ها خلاصه میشه ولی من نمیدونم این داو اون وسط چی میگه و نمیخام که بفهمم!!.»
حرفه ای ها دربارهٔ داو اینگونه فکر می کنند:
«داو بهترین بخش بازیه. تنها بخشی از بازیه که سراسر به مهارت بستگی داره و شانس هیچ نقشی در اون نداره. اگر من از داو درست استفاده می کنم می تونم خیلی از مواقع بازی رو ببرم بدون اینکه تا آخر بازی از این بترسم که نکنه حریفم چند تا جفت بیاره. گاهی وقت ها حتی می تونم امتیاز بازی رو بدزدم چون حریفم گاهی به اشتباه داو رو رد میکنه. می تونم حریفم رو دست پاچه کنم و از نظر روانی خرابش کنم. وقتی من داو رو بر میگردونم و در ادامه حریفم رو مارس می کنم با ۴ امتیازی که حریفم از دست میده از نظر روانی تخریب میشه. یک اشتباه خیلی بد توی حرکت مهره ها می تونه حدود یک دهم امتیاز رو برای من تلف کنه در حالی که یک اشتباه بد روی داو میتونه یک امتیاز کامل رو تلف کنه.»
خوانندگان این سری مقالات بازیکنان تازه کاری هستند که می خواهند حرفه ای باشند. این دلیلی بر آن است که آن ها به داو و تئوری ای که در پشت آن نهفته است اهمیت می دهند. تئوری داو زیاد سخت نیست. بیشتر آن از چند قانون ریاضی تشکیل شده و همینطور که می دانید سرتاسر تخته نرد از ریاضیات پایه تشکیل شده است.
بیشتر بازیکنان تازه کار نگاه اشتباهی به داو دارند. آنها متنفرند از اینکه داو را وقتی می دهند که شانس باخت قابل توجهی دارند (نه بیش از ۳۰٪). همچنین از اینکه داو را وقتی رد کنند که کمی شانس برد دارند نیز تنفر دارند. پس این که دلیل استفاده از داو را بدانیم بسیار مهم است:
هدف از داو دادن ، گرفتن و یا رد کردن آن، این نیست که یک بازی ای که تقریبا برده ایم را نقد کنیم. یا این که نشان بدهیم که ما به راحتی بازی را واگذار نمی کنیم. داو برای تمام کردن بازی یا طولانی کردن آن نیست. هدف از داو این است که در بلند مدت تعداد امتیازاتی که از هر بازی می گیریم را افزایش دهیم.
توضیح کامل تئوری داو چندین مقاله به درازا می کشد. حتی کتاب های کاملی در این باره وجود دارد. در این مقالات ما بصورت سطحی دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

واژگان


برای شروع مجبوریم شما را با چند واژهٔ کلیدی آشنا کنیم که کاربرد آنها فقط در این مجموعه نیست بلکه می تواند برای خواندن مقالاتی از دیگر نویسندگان هم مفید باشد.
ارزش دست (Game equity)
دارایی دست کنونی. اگر شما در جریان بازی ۲۰٪ شانس مارس کردن دارید و ۵۰٪ شانس برد معمولی و ۳۰٪ هم شانس باخت دارید دارایی دست شما بدین قرار است:
20% * 2 + 50% * 1 - 30% *1  è .60
 
ارزش بازی (Match equity)
شانس برد کل بازی در یک امتیاز معین. بدیهی است که وقتی نتیجه مساوی است ارزش بازی همیشه ۵۰٪ هست.


   (Cubeless equity) و   (Cubeful equity)
این اعداد بوسیلهٔ  آنالیز پوزیسیون ها توسط  رایانه هستند و در مقالهٔ حاضر کاربردی ندارند و فقط برای اینکه برای خواننده روشن شود و با مفاهیم قبلی اشتباه گرفته نشود تصمیم به توضیح آنها گرفتم.
به ارزیابی یک پوزیسیون، به فرض اینکه آن پوزیسیون تا انتهای بازی بدون استفاده از  مکعب داو بازی شود  (Cubeless equity) گفته می شود.
ارزش بازی بدون استفاده از مکعب داو از ۶ عدد تشکیل شده است.
ارزش بازی (Match equity)
شانس برد کل بازی در یک امتیاز معین. بدیهی است که وقتی نتیجه مساوی است ارزش بازی همیشه ۵۰٪ هست.
 
 


 
۰/۳    ۰/۹۸    ۰/۳۱۹    ۰/۲۲    ۰/۲۵۸    ۰/۶۸۱      
BG    G+BG    N+G+BG    BG    G+BG    N+G+BG      
برد حریف    برد بازیکن      
N = برد معمولی                     G = مارس                  BG = سیاه مارس     
 
اما برای ارزیابی دقیق یک پوزیسیون در تخته نرد ما باید نقش داو را هم درنظر بگیریم. دارایی واقعی یک پوزیسیون وقتی که شما داو را در اختیار دارید یا اینکه حریفتان داو را در اختیار دارد بصورت جدی فرق می کند. برای نمونه وقتی شما در انتهای بازی مشغول مهره خوردن هستید و  ارزش  بدون مکعب داو  برای شما ۰/۸۰۰ هست و داو هم در وسط قرار دارد، ارزش همراه با مکعب داو  (Cubeful equity) برای شما ۱/۰۰۰ هست و شما در نوبت بعدی یک امتیاز کامل می گیرید  چرا که باید داو  بدهید  و حریفتان باید  رد کند.
 
بازار  (Market loser)
این فاکتور کمی گمراه کننده است ولی مورد استفادهٔ زیادی دارد. بازار به سلسله تاس های یک بازیکن می گویند که وضعیت یک داو درست را از ‌دریافت (Take)به رد (Pass) تغییر می دهد. به عبارت دیگر بعد از این تاسها دیگر ، داو  بازار را از دست میدهد.
 
نقطهٔ دریافت (Take point)
به خط مرزی از شانس برد دست (Game-winning chances) که بازیکن یک داو را باید دریافت یا رد کند نقطهٔ دریافت گفته می شود.
 
پنجرهٔ داو  (Doubling  window)
به محدوده ای از شانس برد دست (Game-winning chances) که یک بازیکن می تواند درخواست داو صحیح بدهد.
 


 بنیان تئوری داو

بگذارید از ساده ترین نمونه ها آغاز کنیم. سرتاسر این مقاله فرض ما بر این است که شانس مارس کردن وجود ندارد مگر اینکه مخصوصا به آن اشاره شود.
ابتدا با یک اصل ساده آغاز می کنیم.
وقتی شما داو را رد می کنید٬ مقدار کنونی داو را باخته اید. اگر داو را دریافت کنید، در ادامه  ارزش بازی (Equity) شما دو برابر  دست کنونی ارزش دارد . بنابراین شما وقتی می توانید داو رو دریافت کنید که ارزش دست شما حداقل منفی ۰/۵۰ باشه.
چگونه این اصل را بکار بگیریم ؟



http://static.cloob.com//public/user_data/album_photo/2227/6678493-b.jpg



سفید داو  می دهد ؟ قرمز دریافت کند ؟
به سادگی می بینیم که سفید با ۲۷ تاس موفق می شود تک مهرهٔ خودش را بخورد. اگر موفق به این کار شود دست رو برنده می شود و اگر نتواند دست را باخته است. تصمیم برای داو زیاد سخت نیست. با ۷۵٪ شانس برد هیچ فرقی نمی کند که مقدار کنونی داو  یا  ارزش داو  چقدر است، سفید باید برای بیشترین مقدار امتیاز بازی کند و داو را سریعا تقدیم حریف کند.
ارزش یک دست برای قرمز چقدر است ؟ قرمز ۲۵٪ شانس برد و ۷۵٪ شانس باخت دارد.  ارزش دست برایش ۰/۲۵ منهای ۰/۷۵ هست که می شود منفی ۰/۵۰. این عدد نقطه مرز تصمیم گیری هست. چیزی که ما از این می فهمیم این است که وقتی شانس برد دست برای ما بیشتر از ۲۵٪ (معادل ارزش دست منفی ۰/۵۰) هست باید داو را دریافت کنیم.
البته این اصل کمی در ادامه اصلاح خواهد شد.



نگاهی به این پوزیسیون بیندازید.

http://static.cloob.com//public/user_data/album_photo/2227/6678494-b.jpg


سفید داو  بدهد ؟ قرمز دریافت کند ؟
محاسبه کردن این پوزیسیون هم نسبتا آسان است که البته کمی از پوزیسیون قبلی دشوار تر است. سفید با ۲۵ تاس دست رو بی درنگ برنده می شود (همهٔ تاس هایی که ۱ ندارند). اگر موفق به این کار نشود سپس قرمز ۲۹ تاس برای بردن دست دارد (هر چیز به غیر از ۱۱، ۲۱، ۳۱ و ۳۲). شانس برد برای سفید ۲۳/۳۶ به اضافهٔ  ۱۱/۳۶ ضربدر ۷/۳۶ هست که می شود ۷۷/۶٪. پس حتما باید داو بدهد و سفید نیز  باید رد کند، نه ؟
ولی در حقیقت اینطور نیست. به یاد داشته باشید که قرمز هم در تاس بعدی می تواند درخواست داو بدهد. اگر قرمز داو را دریافت کند و سفید موفق به خوردن هر دو مهره اش نشود قرمز این توانایی را دارد که دوباره درخواست داو بدهد و این بار سفید باید داو را رد کند چرا که ۲۹/۳۶ احتمال برد دارد. بخاطر وجود داو سفید سودی از احتمال بر نداشتن قرمز نمی برد. پس شانس برد حقیقی سفید فقط ۶۹٪ است (۲۵ تاس). قرمز باید داو را بگیرد. قرمز 2*(72.2% - 27.8%) را از دست می دهد که حدود نه دهم امتیاز می شود و مقایسه می شود با یک امتیاز کاملی که با رد کردن داو از دست می دهد.
هر گاه شما توانائی دادن داو را داشته باشید می توانید امتیازاتی را کسب کنید که در غیر آن صورت نمی توانستید و همچنین هرگاه نتوانید داو بدهید نمی توانید اینگونه امتیازات را کسب کنید. بنابراین می خواهم یک قانون بسیار پر کاربرد را برایتان معرفی کنم:
 وقتی شما می توانید درخواست داو بدهید و حریفتان نمی تواند شانس بردتان را ۱۰٪ بیشتر محاسبه کنید. بنابراین وقتی داو در وسط قرار دارد و شما ۲۳٪ شانس برد دارید اگر داو نزد شما باشد شانس بردتان را باید ۲۵/۳٪ حساب کنید (23 + 10%). پس شما می توانید بیشتر داو ها را با شانس برد حدود ۲۲/۵٪ یا دارایی دست منفی ۰/۵۵ دریافت کنید.
اگر داو مقداری ندارد ، معمولا داو  دادن با شانس برد بیش از ۵۰٪ صحیح است. پس چرا نباید داو داد ؟ و در حقیقت وضعیت های زیادی در تخته نرد وجود دارد که داو ارزشی ندارد. برای نمونه ، وقتی مقدار داو بگونه ای باشد که هر کسی که دست را برنده شود ، برندهٔ کل بازی باشد دیگر داو ارزشی ندارد.
این پوزیسیون را ملاحظه کنید:


3

با صرفنظر از داو، سفید ۱۹ تاس برنده دارد و اگر موفق به برداشتن دو مهره اش نشود دست را می بازد. از این رو در بازیهای بدون انتها باید داو را بچرخاند چرا که سفید در این پوزیسیون ۲/۳۶ (19/36 – 17/36) بیشتر از حریف شانس برد دارد و با چرخاندن داو این مقدار را به ۴/۳۶ افزایش می دهد. قرمز هم حتما باید داو را دریافت کند چرا که با گرفتن داو ۴/۳۶ از دست می دهد که مقایسه می شود با یک امتیاز کاملی که با رد کردن داو از دست می دهد.
در حقیقت هیچ فرمول دقیقی برای استفاده از ارزش کیوب در تصمیمات داو وجود ندارد. نکته اینجاست که بیشتر اوقات هزینه ای برای برگرداندن داو وجود دارد و شما نیاز به یک حاشیهٔ امنیتی آهنین دارید که ارزش این را داشته باشد که دسترسی به داو را به حریف واگذار کنید.



بازار

(برای ساده سازی، فرض می کنیم که نقطهٔ مرزی بین دریافت یا ردکردن داو،  ارزش دست منفی ۰/۵۰ (شانس برد ۲۵٪) هست هرچند که در قسمت قبلی نشان دادیم که بدلیل ارزش کیوب ما می توانیم با کمی شانس برد پائین تر داو را دریافت کنیم.)
فاکتور اصلی در تصمیم گیری برای داو دادن، مقدار شانس برد کنونی نیست بلکه مقدار شانس برد بعد از یک بار تاس ریختن است. درک این مسأله زیاد آسان نیست، اما بطور کلی استفاده از اثر داو بسیار سخت است و همچنین این یکی از کلیدی ترین مسائلی است تا به یک تخته نرد باز حرفه ای تبدیل شوید. پس برای درک این قسمت باید وقت بگذارید.
ما بازار  را سلسله تاس هایی تعریف می کنیم که وضعیت یک داو درست را از ‌دریافت (Take)به رد (Pass) تغییر می دهند. دلیل مهم بودن این فاکتور چیست ؟ خوب، شما نمی خواهید داو را تا موقعی که مجبور به این کار نیستید برگردانید. و همچنین نمی خواهید آنقدر دیر این کار را انجام دهید که شانس بازی کردن برای گرفتن ۲ امتیاز از مارس کردن حریف را از دست بدهید.
می خواهم شما را با یک مفهوم کلی آشنا کنم:
وقتی شما در بازی از حریف جلو هستید، هیچ وقت ارزش دست شما نمی تواند از مثبت ۰/۵۰ زیادتر شود که وضعیت داو در طرف مقابل هم دریافت باشد. چه ارزش (Equity) شما ۰/۵۱ باشد، چه ۰/۶۰ و چه ۰/۹۰ باشد شما با دادن داو می توانید آن را تا ۱/۰۰ افزایش دهید چرا که حریفتان داو را رد خواهد کرد.
بنابراین وقتی ارزش دست برای شما ۰/۵۱ هست شما با  دادن  داو  ۰/۴۹ امتیاز می گیرید. اگر داو را با ارزش  ۰/۸۰  بدهید  فقط ۰/۲۰ امتیاز می گیرید. از این رو باید موقعی داو بدهید که دارایی دستتان تا جائیکه امکان دارد نزدیک به ۰/۵۰ باشد.
از سمتی دیگر به قضیه نگاه می کنیم. بگذارید بگوئیم ارزش دست  کنونی شما ۰/۴۹ هست و در تاس بعدی ممکن است شرایط برای شما بدتر شود ولی احتمال اینکه شرایط بهتری ایجاد شود وجود ندارد مگر اینکه داو را برگردانید.
حالا فرض کنید در شرایطی مشابه دارایی دست برای شما ۰/۴۵ هست و می دانید که هر چقدر تاس خوب بیاورید و هرچقدر حریفتان تاس بد بیاورد باز هم ارزش دستتان از ۰/۵۰ تجاوز نمی کند شما احتیاج ندارید داو را بدهید چرا که اگر در ادامه شرایط برایتان بهتر شود شما هنوز می توانید درخواست داو بدهید و حریفتان هم باز داو شما را دریافت می کند شما در همان شرایطی خواهید بود که پیش از آن بودید و اگر هم شرایط برایتان بد رقم بخورد خوشحال خواهید بود که درخواست داو نداده اید حتی اگر  ارزش دست شما امکان این را داشته باشه که به عدد ۰/۵۲ برسد و حریفتان داو رو رد کند ، باز هم چیز زیادی از دست ندادید چرا که با  دادن  داو ۰/۴۸ امتیاز بدست آورده اید  که چیزی از ۰/۵۰ کمتر نیست.
این ما را به مهمترین قانون داو هدایت می کند.
اصل بازار:  وقتی می دانید که برتری  قابل توجهی نسبت به حریف دارید و همچنین می دانید که با بسیاری از تاس ها در نوبت بعدی بسیار بالاتر از نقطهٔ دریافت حریف خواهید بود ، در این موقعیت شما باید داو بدهید تا از بیشترین اثر داو بهره مند شوید. در همین شرایط هر چقدر هم اگر برتری شما زیادتر از حریفتان باشد تا وقتی که می دانید حریفتان در نوبت بعد هم داو شما را دریافت می کند یا اگر هم رد کند شما مقداری بسیار کمی از  ارزش دست را از دست می دهید ، هرگز نباید داو بدهید.
بصورت حسی و شهودی نمی توان علت این را فهمید که چرا در یک مورد با کمترین برتری می توان داو را برگرداند و در موردی دیگر با شانس بردی بیشتر باز هم نباید داو را برگرداند.


 منبع :  www.cloob.com/clubname/nard



نوع مطلب : آموزش حرفه ای، 
برچسب ها :
: تعداد بازدید :
:


دوشنبه 13 شهریور 1396 06:02 ق.ظ
Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put
the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and
it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely
off topic but I had to tell someone!
سه شنبه 6 تیر 1396 03:43 ب.ظ
Incredible story there. What happened after? Good luck!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:20 ق.ظ
Every weekend i used to pay a visit this web page, for the reason that i
want enjoyment, for the reason that this this website conations really nice funny stuff too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران
لینک های دسترسی
صفحه اصلی
ما در فیسبوک
شش و بش
ما در کلوب دات کام

مطالب اخیر
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید