تبلیغات
http://static.cloob.com/public/user_data/gen_theme/333/998407_photo_top.jpg
پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران - استراتژی بک گیم
 
دوشنبه 16 مرداد 1391 :: نویسنده : رشت کت

  بازی بک گیم بازی ای است که شما دو یا تعداد بیشتری خانه در زمین حریف میگیرید و به اصطلاح  مهره ها رو بر عکس جمع میکنید . تمام استاد بزرگ های تخته نرد با انتخاب استراتژی بک گیم مخالف هستند و آن را آخرین راه حل بردن یک بازی میدونند و اعتقاد دارند که انتخاب این نوع روش بازی بیشتر به مارس شدن یا باختهای سنگین تر منجر میشود  . اما این روش به خودی خود آنقدر هم بد نیست . اگر به ناچار این روش بازی رو انتخاب کردید میتونید با بازی صحیح شانس برد خود رو حفظ کنید. به شرطی که بدونید کی حمله و کی دفاع کنید

 

در این مقاله به بعضی از ریزه کاریهای استراتژی بک گیم برای بازیکن دفاع کننده ، اشاره می کنیم

 

 

 

چه موقع بک گیم کنیم؟

 

هنگامی که در شمارشگر  نا امیدانه عقب هستید  و هیچ طرح و برنامه ای ( ششدر کردن  ، حمله کردن ) برای بردن نمیتواند به شما کمک کند انتخاب بک گبم آخرین راه حل میتواند باشد . اولین نکته اینست که شما بتونید 2 یا 3 یا تعداد بیشتری خانه در زمین حریف بگیرید و از طرفی چون قصد دارید کشته بگیرید باید خانه ی خودتان نیز از قدرت خوبی برخوردار باشد ( مثلا  حداقل خانه های 6 و 5 و4 رو گرفته باشید  و از طرفی زمان کافی داشته باشید که مجبور نشوید قبل از زدن وکشته گرفتن از حریف خانه ی خود را خراب کنید

 

 

 

1- زمان ، واجب تر از نان شب

 

تاس های بزرگ میتوانند ساختار دفاعی شما ( خانه هایی که در زمین حریف گرفتید ) را خراب کند اما حفظ آنها در بازی بکگیم از واجبات است . از طرفی تاس های بزرگ نیز میتوانند باعث خرابکاری در ساختار مهره های حریف شوند و گشاد دهد . ما باید ساختار دفاعیمان را طوری تنظیم کنیم که تاس های بزرگ باعث گشاد دادن حریف شود

مثلا  پوزیسیون زیر را ببینید

سفید اگر خانه های 1 و 3 را در اختیار دارد  با این ساختار سفید اجازه نمیدهد همه تاسهای سیاه بازی شوند.

 

1
 

 

سفید 41 دارد . برای بتاس 4 که بازی نسبتا مشخص است اومیتواند یک مهره در خونه ی 3 قرار دهید تا در حرکت بعد آن را بپوشاند . اما تاس 1 خود را چطور بازی کند؟ زمان سفید تقریبا رو به اتمام هست ومهره هایش ارام ارام دارند به داخل خانه میروند . او باید کاری کند که کشته دهد و  مهره اش روی بار رود و بازی نکند. سفید  خانه های 1 و 3 حریف را در اختیار دارد  . او اگر تاس 1 خود را از 23/24 بازی کند   و خانه های 2 و 3 را برای دفاع انتخاب کند ضمن اینکه اجازه میده تمام تاسهای حریف  و مخصوصا تاسهای بزرگش مانند 6 بازی شوند میتواند به کشته دادن خود و گشاد دادن حریف با تاس هایی مانند 61  و 62 حساب کند

 

 

 

2- زود کشته نگیرید

 

تا نتوانستید خونه های خود را به اندازه کافی ببندید ، کشته از حریف نگیرید . چرا که باز کردن یککی از لنگرهای شما در خانه حریف باعث میشود حریف راحت در خاته ی شما بشیند و از طرفی به مهره شما در خانه ی خود حمله کند و پایگاهتان رو بگیرد

 

 

2

 

در تصویر بالا اگر سفید با مهره ی خانه 22 گشاد سیاه رو بزند با توجه به اینکه خانه ی قدرتمندی ندارد ، به ضرر او میشود . سیاه در حرکت بعد مینشیند و سپس به تک مهره ی سفید در خانه ی 22 حمله میکند و لنگر بالای سیاه را از او میگیرد

 

 

 

3- شکاف ندهید

 

یکی از نکات خیلی مهم در بازی بک گیم این است که بازیکن دفاع کننده  خانه های خود را از بالا به پایین بیگیرد وخانه های آزاد او در انتها قرار داشته باشند و نباید خانه ی کوچکتر را قبل از خانه های بزرگتر بگیرد و یا اگر گشادی در تع خونه دارد او را نبندد و اجازه بدهد حریف گشاد او را بزند

 

3

 

در تصویر بالا سفید 63 دارد . سفید سر مست از اینکه بلاخره طعمه روگیر آورده و تاس نیز با او همراهی کرده خیلی زود با 3 کشته میگیرد و با تاس 6 خونه ی 1 خود را میبنند . غافل از اینکه حرکت اشتباهی را انجام میدهد. و خانه ی  1 خود را قبل از خانه ی 2 میبندد.  سفید نباید ته خونه رو ببندد و باید  اجازه دهد ، کشته سیاه در خونه های 1 و 2 او بشیند و از طرفی خال خان سیاه رو آزاد کند   یعنی تاس 6 را  از خانه 18 /24 بازی کند  که اگر سیاه با تاس هایی مانند 14 یا 12 نشست یک گشاد دیگر در خانه ی خود بدهد و  بتواند او را دو مهره کند

اگر نکته ی بالا رو به خوبی خواهنده باشید حتما متوجه خواهید شد که یکی از ویژگیهای بازی بک گیم داشتن انعطاف پذیری  بازیکن دفاع کننده هستش و اینکه بدونه در چه زمانهایی و کجا با چه مهره هایی حرکت کند

 

  باید دقت داشت که زدن مهره حریف و گرفتن یککشته در بازی بکگیم ما را به پیروزی نمیرساند . در پوزیسیون بالا اگر دقت داشته باشید میبینید که سیاه مهره های زیادی خورده است و سفید باید حتی الامکان دو مهره از حریف بگیرد تا خیال راحت تری برای بردن داشته باشد  پس با آزاد نگه داشتن ته خونه و اجازه بازی دادن به مهره های سیاه در خانه ی خودی تلاش میکند کشته ی دوم را نیز بگیرد

 

همانطور که گفتیم داشتن انعطاف پذیری اصل بسیار مهمی در استراتژی بک گیم به شمار می آید و بازیکن هر لحظه باید برای تغییر اسراتژی و یا تغییر خانه های خود اماده باشد

در پوزیسیون زیر سفید جفت 5 آورده است

 

4

 

سفید اگر بخواهد جفت 5 خود را در خانه بازی کند و دو خانه بگیرد به نوعی زمان خود را تمام میکند. و مجبور می شود در حرکت های بعد یا خانه خود را از بالا باز کند یا یکی از لنگرهایش را در خونه ی حریف خراب کند. اما اگر سفید با جفت 5 خود   (2)  18/23   و    (2)  4/9   بازی کند و درخونه ی حریف رو بگیرد از طرفی هم زمان رو برای خود حفظ کرده  هم دو سد دفاعی رو برای خرابکاری سیاه جلوی او نگه داشته





نوع مطلب : آموزش حرفه ای، 
برچسب ها :
: تعداد بازدید :
:


شنبه 10 تیر 1396 03:29 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up and
let you know a few of the images aren't loading properly. I'm not sure why
but I think its a linking issue. I've tried it in two different internet browsers
and both show the same results.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران
لینک های دسترسی
صفحه اصلی
ما در فیسبوک
شش و بش
ما در کلوب دات کام

مطالب اخیر
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید