تبلیغات
http://static.cloob.com/public/user_data/gen_theme/333/998407_photo_top.jpg
پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران - قوانین خوان آخر ( بازی آخر )
 
دوشنبه 16 مرداد 1391 :: نویسنده : رشت کت

قوانین خوان آخر ( بازی آخر )

1

 

 

 

در تصویر بالا دو بازی برای قرمز به ذهن میرسد

1- یک مهره بخورد و کمترین  تاس ها را برای زدن به حریف بدهد   4/5    و 0/5

2- دو مهره بخورد و  تاس های  بیشتری برای زدن به حریف بدهد    0/5  و   0/1

 

قصد داریم در مورد این چنین پوزیسیونهایی در بازیهای آخر   DMP -  خوان آخر-    بپردازیم



 بقیه در ادامه مطلب
( بازی های که هر بازیکن برنده شود  کل بازی رو برده است  مثلا 6-6 در بازی 7 امتیازی و یا   5-5 همراه با دبل در بازی 7 امتیازی )  یعنی جایی که بازیکن  باید بیشترین احتمالات را برای پیروزی برای خود نگه دارد و به  کیوب ( دبل ) یا مارس شدن  یا مارس کردن  اصلا  فکر نکند چرا که در بازیهای آخر اصلا مهم نیستند و  بازیکن فقط به یک برد ساده نیاز دارد

پیدا کردن بازی صحیح خیلی آسان نیست به خصوص اگر که با ساعت بازی می کنید و ثانیه به سرعت در گذرند و باید خیلی سریع احتمالات را محاسبه کنید . برای پیدا کردن بازی صحیح اول از همه  نراد  باید دانش داشته باشد. دانش اینکه چگونه می تواند تعداد احتمالات را محاسبه کند و تاس ها را بشمارد. اما  این بخش آسان پیدا کردن بازی صحیح است . مهمتر از محاسبه کردن احتمالات ، محاسبه بخت پیروزی در بازی است

 

برای نمونه در تصویر پایین قرمز 8 مهره خورده  و یک مهره اش روی پشت بام نشسته و در طرف مقابل سفید یک پوزیسیون رویایی را درست کرده . یعنی همه خانه ها را گرفته و سه مهره ی مایه اش در خانه های بالا قرار گرفته اند . او میتواند تا قبل اینکه قرمز بشیند حداکثر مهره را بخورد.

آزمایشات رایانه ای برای سفید با چنین دستی ، بخت 51% برای پیروزی را محاسبه کرده اند

 

 

 

2

 

 

 

برای سادگی  جدولی درست کرد یم که  وقتی قرمز 1 مهره روی پیشخوان دارد و تعداد متفاوتی مهره خورده است بخت پیروزی دو طرف رو بیان می کند  

بخت پیروزی %

مهره خورده

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

قرمز

4.5

7

11

15

22

30

39.5

51

58

69

76.5

84

سفید

95.5

93

89

84

78

70

60.5

49

42

31

23.5

16

d

 

2.5

4

4.5

7

8

9.5

11.5

7

11

7.5

7.5

 

نترسید...لازم نیست همه این اعداد رو حفظ کنید .. شاید اگر یک تغییر کوچک در مهره ها ی هر یک از طرفین رخ بدهد تمام این اعداد تغییر کنند. کافی است فقط یک تصویر کلی از آنها در ذهن خود داشته باشید

مثلا اگر به جدول بالا نگاهی کنید متوجه خواهید شد که ، وقتی قرمز 5 - 6 مهره خورده است  30%  بخت پیروزی دارد و سفید 70 % .  خط آخر که با  d  مشخص شده است بخت پیروزی را با کم و یا زیادشدن  یک مهره ی خورده شده نشان می دهد.  مثلا وقتی قرمز  از 5 مهره  ی خورده شده به 6 مهره می رسد بخت برد او  8% افزایش میابد و  از 20% به 30 % می رسد و اگر مهره هایش از 6 به 5 کم شود بخت پیروزی او از 78 به 70 % کاهش میابد  .

 

 

بر میگردیم به تصویر اول

 

3
 

=   تعداد احتمالاتی که وقتی 1 مهره میخوریم و کمترین احتمالات رو برای زدن  به حریف میدهیم

L  =   بخت شکست خوردن بعد از اینکه کمترین احتمال رو به حریف دادیم و موفق به زدن ما شد

Y  =   تعداد احتمالاتی که دو مهره میخوریم اما بیشترین احتمالات رو به حریف برای زدن مهره به او میدهیم

L’   =   بخت شکست پس از اینکه بیشترین احتمال رو به حریف دادیم ( دو مهره خوردیم و حریف از ما کشته گرفت)

 

 میتوانیم  در جدول ببینیم که     

 

  L’ = L–d

 

جایی که  که D     بخت اضافه پیروزی با خوردن حداکثر مهره هاست .

 * همچنین میتوانیم مشاهده کنیم که دامنه ی عدد D   از 2.5  تا 11.5 است

*بیشترین ارزش عدد D   جایی است که ما از 7 مهره خورده به 8 مهره خورده میرسیم یعنی بخت پیروزی ما با 7 مهره  و   40.5 %  به  51 % در صد میرسد

 

محاسبه بخت شکست ، وقتی حداقل تاس ها  را در اختیار حریف قرار میدهیم ( یک مهره میخوریم و میزنیم)

 

 

Wm = S * L

 

 

و محاسبه بخت شکست وقتی دو مهره میخوریم

 

Wo = (S+Y) * L’ = (S+Y) *  (L-d

 

 

وقتی تاس های بیشتری به حریف میدهیم ، می شود این فرمول را نیز  توجیه کرد

Wo > Wm <=> S*L > (S+Y) * (L-d)

 

 

و آن را ساده کرد به

 

(I)             (S+Y)*d > Y*L

 

 

(  ا )  سودی است که شما وقتی دو مهره می خورید است  و البته بیشترین تاس  را به حریف می دهید

 

حالا با تصویر 1 مطابقت می دهیم

 

 

 همه 4 ها  و 31  و  51 و 61         S = 17/36

    تمام 1 ها و 2 ها مهره ی قرمز را میزنند          Y = 3/36 

 قرمز 9 مهره خورده است اگر سفید بزند بخت شکست 42 % خواهد بود            L = 42 

 سود  9 مهره خورده  به 10 مهره             d = 11

 

 

پس

 

  93   <   220    <=> 31 *  3 < 11  *  3 +  17              <<<--------          <=>     S+Y) * d > Y * L 

 

 

 

پس i   به ما می گوید که بهتر است 2 مهره بخوریم و بخت خود را برای پیروزی افزایش دهیم هر چند 20 تاس به حریف میدهیم  به جای اینکه 1 مهره بخوریم  و  17 تاس به حریف بدهیم

رول اوت نیز نشان می دهد که خوردن دو مهره نیز احتمال پیروزی قرمز را  83% نگه میدارد

 

حالا نکته ی جالب اینجاست که اگر ما تمام احتمالات ممکن را برای  L  S  D    در نظر بگیریم می توانیم چند قانون جالب برای آنها استخراج کنیم که به اندازه ی انگشتان یک دست هم نمی شوند

 

 

قانون 1:

وقتی 5 مهره یا کمتر از 5 مهره خوردید بهتر است که کمترین مهره را بخورید و کمترین تاس را برای زدن به حریف بدهید

 

 

قانون 2:

وقتی 9 مهره یا بیشتر خوردید بهتر است که بیشترین مهره را بخورید و بیشترین تاس ها را به حریف برای زدن بدهید

 

 

 

 

حالا چند مثال دیگر و حالتهای دیگر را تمرین میکنیم

 

 

4

 

62 برای قرمز

 6/0  و    0/2   دو مهره می خورد.    21 تاس به حریف می دهد . 10 مهره خورده است  و بخت پیروزی 82 %

6/0  و    4/6     یک مهر بخورد  .    17 تاس به حریف می دهد و  9 مهره  خورده است و بخت پیروزی 80%

 

پارامترها عبارتند از

 

 S = 17, Y = 4, L = 31 and d = 11

(S+Y)*d = 21*11 = 231   and   Y*L = 4*31 = 124

 

پس اینجا  I   به ما می گوید که تاس های بیشتری به حریف بدهیم

 

قانون 3:

بین 6 تا 8 مهره خورده بهتر است که بیشترین مهره را بخورید و بیشترین تاس را برای زدن به حریف بدهید

 

 

 

 

 

5

قرمز با خوردن دو مهره  1.5 %   بخت پیروزی خود را بیشتر می کند

 

نمونه های دیگر

 

6

 

41 برای قرمز

1-     5/1   *5/4   کمترین تاس به حریف

2-     0/* 5/4       بزند و بخورد

 

 

پارامترها عبارتند از :

 

S = 17, Y= 2, d = 7, L = 49

 

همچنین ما داریم

 

(S+Y)*d = 19*7 = 113 and Y*L = 2*49 = 98

 

 

چون   (S+Y)*d > Y*L

پس بازی صحیح خوردن یک مهره است

 

 

 

7

1--6/0   و    4/6  

2- 0/6  و     0/2

پارامترها عبارتند از

 

S = 11, Y= 3, d = 8, L = 78

 

 (S+Y)*d = 14*8 = 112 and Y*L = 3*78 = 234

بازی درست :  دادن کمترین تاس به حریف

 

 

 

 

 

8

اینجا ما می توانیم قانون 3 را ببینیم .  قرمز 6 مهره خورده  و بهتر است که مهره های خورده رو بیشتر کند و به 8 برساند و بیشترین تاس را نیز به حریف بدهد

 

 

 

9

و در اینجا نیز قانون 2.     قرمز 8 مهره خورده و بهتر است که آنها را به 10 برساند و بخت خود را بیشتر کند

 

 

 

10

اینجا 8 مهره خورده و شاید قانون 2 به ذهن برسد اما اگر 2 مهره بخورد خونه ی 1 هم گشاد می شود و بازی بسیار پر ریسکی است. در اینجا بهتر است که کمترین تاس را به حریف بدهیم و  قانون را دور بزنیم چرا که اگر ما یک گشاد در خانه ی 1 داشته باشیم ممکن است موقعیت های زیر پیش آید

 

11
12

می بینید که با یک گشاد در خانه ی  1 قرمز ، دست سفید برای ریسک باز خواهد بود و می تواند در برداشتن مهره ها ریسک بیشتری کند

 

 

 

اگر  فرمولهای ریاضی این مقاله برای شما سخت است لازم نیست آنها را حفظ کنید. 3 قانونی را که گفتیم در ذهن داشته باشید و از آن 3 قانون  در خوان آخر استفاده کنید . مسلما به پیروزی شما بسیار کمک خواهد کرد 

 

 

اما حالا این پوزیسیون را شما پاسخ دهید

 

 

13

 

1-  چهار مهره بخورد.             16 تاس به حریف

2- سه مهر بخورد و   5/6        15 تاس به حریف

3-دو مهره بخورد  و   4/6          12 تاس به حریف

4-یک مهره بخورد و  3/6        11 تاس به حریف

 

 

حرکت ؟

 

 

 

 

قوانین خوان آخر ( بازی آخر )

 

قانون 1:

وقتی 5 مهره یا کمتر از 5 مهره خوردید بهتر است که کمترین مهره را بخورید و کمترین تاس را برای زدن به حریف بدهید

 

قانون 2:

وقتی 9 مهره یا بیشتر خوردید بهتر است که بیشترین مهره را بخورید و بیشترین تاس ها را به حریف برای زدن بدهید

 

قانون 3:

بین 6 تا 8 مهره خورده بهتر است که بیشترین مهره را بخورید و بیشترین تاس را برای زدن به حریف بدهید





نوع مطلب : آموزش حرفه ای، 
برچسب ها :
: تعداد بازدید :
:


جمعه 17 آذر 1396 09:46 ب.ظ
Hi mates, its great post regarding educationand completely explained, keep it up all the time.
یکشنبه 12 شهریور 1396 06:45 ق.ظ
each time i used to read smaller content that also clear their motive, and that is also happening
with this post which I am reading at this time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پایگاه اطلاع رسانی انجمن تخته نرد ایران
لینک های دسترسی
صفحه اصلی
ما در فیسبوک
شش و بش
ما در کلوب دات کام

مطالب اخیر
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید